Schijf van vijf

Als alles net niet lukt, dan kan het gewoon zijn dat je geen geluk hebt. Maar zorg in ieder geval dat je goed in je vel zit. En lekker in je vel zitten begint met de juiste voeding. Vergeet de dieetgoeroes, er is een model dat iedereen kent en jij ook ooit op school hebt gehad. Namelijk de schijf van vijf. De schijf van vijf is ontwikkeld in 1953 en geeft in een oogopslag weer waar jouw voedingspatroon uit moet bestaan. Mocht je het ergens gaande weg vergeten zijn, hier een opfrisser.

Vak 1: Groente en fruit

Eet voldoende groente en fruit. Het is lastig om altijd verse groente en fruit in huis te hebben, maar er is niks mis met diepvries of pot groente. Het bevat nog steeds de belangrijkste stoffen die we nodig hebben. Pas wel op met ‘gezonde’ smoothies en dranken, deze bevatten vaak erg veel suiker.

Vak 2: Brood, granen, aardappelen, rijst, peulvruchten, pasta

De belangrijkste bouwstenen voor het menselijk lichaam en om je motor te laten draaien. Zorg voor goede afwisseling en kies bij voorkeur de volkoren varianten.

Vak 3: Zuivel, vlees, vis, ei of vleesvervangers

Hier gaat het om eiwitten, ijzer en calcium. Eiwitten heeft je lichaam nodig hebt voor opbouw en behoud van spierweefsel en calcium is nodig voor je botten. Let in deze groep er weer op om vooral de halfvolle of magere varianten te kiezen om te veel vet te voorkomen.

Vak 4: Vet en olie

Deze groep bevat essentiële vetzuren die het lichaam zelf niet kan aanmaken en daarom belangrijk om dagelijks te consumeren.

Vak 5: Vocht

Het blijft een opendeur, maar drink voldoende gedurende de dag. Vocht is belangrijk voor de opname en transport van voedingsstoffen en het regelen van je lichaamstemperatuur. Hoeveel vocht je nodig hebt, hangt af van de persoon, omstandigheden en omgeving. Ben je actief bij hoge temperatuur dan verlies je snel veel vocht.

Bron: schijf-van-vijf